domingo, 5 de junio de 2011

La revolució digital i l'èsser humà

Dins de la revolució que ha suposat la multimedia s'ha d'analitzar com la tecnologia modela el cervell humà. La World Wide Web, els cercadors, els dispositius multimodals, tàctils i ubicadorss, els navegadors, els sistemes operatius, les xarxes socials, el copiar i enganxar, el compartir, i totes les possibilitats que ens brinden modelen el cervell humà.

La revolució rau en les formes de distribució naturals al format digital. El llibre electrònic es beneficia de la capacitat dels mitjans de comunicació digitals en els quals els espais i els temps dels processos de distribució es redueixen a zero, és a dir, desapareix la necessitat clàssica de distribuïdors físics i, fins i tot , d'editors tal com s'han entès fins ara. És aquí d'on brollarà la revolució possible.

Els passos intermedis que l'obra de l'autor ha de superar fins arribar al lector, fins ara, han estat estructurats de tal manera que la major part del benefici econòmic generat en la venda d'un llibre va a parar a tota una sèrie de treballs i activitats mundanes que sorgeixen al voltant del llibre. Selecció, correcció, traducció, maquetat, màrqueting, impressió, distribució, emmagatzematge ... algunes d'elles no són del tot prescindibles però en eliminar les tares físiques i econòmiques de la distribució de llibres de paper s'eliminen, al seu torn, la necessitat d'intermediaris entre l'escriptor i el lector.

Encara que com diu Codina "el libro digital desplazará al libro en papel de manera significativa cuando los equipos informáticos proporcionen la misma ergonomía de visualización y comodidad de uso que dan los libros actuales, pero no antes"[1] i “la publicación de libros digitales exigirá el mismo tipo de actividad profesional que ahora, y (casi) el mismo tipo actividad industrial que ahora "[2].

"Gary Small sostiene que estos cambios mentales son consecuencia del uso de las computadoras y, más específicamente, de Internet. Los circuitos cerebrales están formados por las conexiones entre las neuronas, por las sinapsis y responden en todo momento a los cambios del contexto. El hecho de pasar horas frente a la computadora, cualquiera sea el objetivo, expone a las personas a una tormenta de estímulos digitales que alteran nuestros circuitos cerebrales.
Según investigaciones realizadas en el tema de los cambios cerebrales que se producen con el uso de las tecnologías digitales y especialmente Internet, estos cambios se observarían especialmente en los circuitos corticales y la capa externa del área gris del cerebro, incluyendo los lóbul0s frontal, parietal y temporal, responsables de las habilidades tecnológicas.
Esta revolución digital genera entre otros cambios cognitivos un cambio en la función de la atención. Se desarrolla mucho la atención parcial continua produciendo un estado de estrés, en un alerta permanente. Hay poco espacio para la reflexión, el análisis y la meditación previa a la toma de decisiones"[3].

Luis Codina explica que "desbordament cognitiu", és l'altra cara de la moneda de la navegació. Es tracta d'una sensació psicològica que afecta a l'usuari d'un document hipertextual quan se sent incapaç de processar tota la informació que posa al seu abast el sistema de navegació de l'hipertext. Aquesta sensació sorgeix de la incapacitat de l'usuari de recordar totes les bifurcacions que el sistema li ha anat proposant al llarg del seu recorregut, així com la real impossibilitat física d'explorar tots els nivells i camins que l'hipertext implica.

D'altra banda aquesta incapacitat pot ser resultat d'una defectuosa estructuració del material informatiu que constitueix l'hipertext. L'intent de lectura del document en qüestió pot, eventualment, provocar una certa sensació d'ansietat com a efecte immediat del desbordament cognitiu, derivant en el desinterès per la lectura de tal document.


[1] CODINA, Ll (1998): “El libro digital y el futuro de la edición”, El profesional de la Información, vol. 7, nº 1-2, p. 41

[2] CODINA, Ll (1998): “El libro digital y el futuro de la edición”, El profesional de la Información, vol. 7, nº 1-2, p. 43

No hay comentarios:

Publicar un comentario